دفتر وکالت محمود قائدی

behtarin-vokala@gmail.com

شنبه تا چهارشنبه ۱۰ تا ۱۹

آدرس : تهران، شریعتی، بالاتر از میرداماد، ابتدای ظفر، پلاک ۲۶

آدرس : تهران، شریعتی، بالاتر از میرداماد، ابتدای ظفر، پلاک ۲۶

شنبه تا چهارشنبه ۱۰ تا ۱۹

وکیل جرایم اقتصادی

جرایم اقتصادی

در قانون تعریف دقیقی از جرائم اقتصادی نشده و برای درک آن با توجه به مفاهیم مشابه و مصادیق متفاوت آن را بیان می‌کنیم. رابطه نزدیکی بین جرایم اقتصادی با فساد مالی، فساد اقتصادی، جرایم تجاری یا بازرگانی و غیر ذلک می‌باشد به صورتی است که در برخی موارد یکدیگر را پوشش می‌دهند.

در مقام مقایسه بین جرایم اقتصادی و فساد مالی باید این مساله را در نظر بگیریم. این فساد مالی با سوء استفاده از قدرت اعطا شده و در راستای منفعت فرد اعم از این که در بخش خصوصی یا دولتی صورت می‌گیرد که در آن خصوصیات و ویژگی‌های مرتکب جرم که شامل کارمندان دولت و یا وابسته به دولت می‌باشند موضوعیت دارد. اما درخصوص ارتکاب جرم اقتصادی هر شخصی چه کارکنان دولت و غیر دولت از هر طبقه اجتماعی می‌تواند مرتکب این جرم شود. درنتیجه ارتکاب جرم فساد مالی که فقط باعث مخدوش شدن اعتماد مردم به دولت می‌شود بدون آن که تاثیر گذار در فعالیت‌های اقتصادی شود، نمی‌تواند نمونه‌ای از جرم اقتصادی باشد.

وکیل جرایم اقتصادی

بهترین وکیل جرایم اقتصادی و مالی در تهران | بهترین وکیل جرایم اقتصادی و مالی در میرداماد

جرایم اقتصادی شامل چیست؟

ذجرایم اقتصادی به اعمال مجرمانه ای گفته می شود که تاثیر به سزایی در سیستم اقتصادی یک کشور می گذارد. اختلال در نظام اقتصادی یک کشور بارزترین ویژگی جرم اقتصادی می‌باشد. چنانچه برخی از جرایم مالی همزمان و در سطح وسیعی و با این هدف که به سیستم اقتصادی ضربه وارد نماید می‌تواند جرایم اقتصادی تلقی شود.

نکته مهم این است که افرادی که مرتکب جرم اقتصادی می‌شوند چنانچه تحصیلات آکادمی در خصوص علم اقتصاد نداشته باشند. باید تجربه، نفوذ و همچنین سرمایه فراوانی داشته باشند بر همین اساس مجرمین جرایم اقتصادی افرادی عام و معمولی نبوده و این جرایم علی الخصوص پولشویی، اختلاس، ارتشا از هر شخصس قابل سر زدن نیست، مصادیق جرایم اقتصادی را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

جرایم اقتصادی به چه جرایمی گفته می‌شود ؟

  • پولشویی
  • اختلاس
  • فرار مالیاتی

وکیل متخصص جرایم اقتصادی

پولشویی :

هر شخص حقیقی یا حقوقی از روش‌های غیرقانونی و غیرشرعی مثل خرید و فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی، کالای قاچاق و اسلحه، پول هنگفتی را به دست می‌آورد. پس از آن این پول را به صورت قانونی سرمایه گذاری می‌نماید. لذا اینگونه می‌توان بیان کرد که پول کثیف را تبدیل به پول تمیز می‌نماید.

«البته لازم به ذکر است که گاهی همه چیز در ابتدا قانونی و شرعی می‌باشد از جمله پول و سرمایه‌ای که به صورت قانونی سرمایه‌گذاری شده است. بعد در جهت غیرقانونی و مجدداً در جهت قانونی فعالیت صورت می‌گیرد که این مورد خود از موارد پولشویی می‌باشد.»

بهترین وکیل پول شویی | پول شویی به زبان ساده | هدف از پولشویی 

این است که منبع اصلی و غیر قانونی پول پنهان و پوشیده بماند. نوع جرم به این صورت است که پول و سود نامشروعی که به دست آمده به دستگاه مالی تزریق شده و با دست به دست شدن پول توسط دیگران همه چیز معمولی جلوه می کند. پس از گذشت زمان با سیاست خاصی پول های در گردش مجدد به جای اول خود بازمی گردد تا همه چیز به واقعیت نزدیک شود.

مطالعه بیشتر: وکیل کلاهبرداری

اختلاس

به برداشتن و کسر نمودن اموال دولتی یا غیردولتی برخلاف قانون که به وسیله کارکنان دولتی یا وابسته به دولت صورت می‌پذیرد را اختلاس می‌گویند. جرم اختلاس در زمان تحریم و شرایط نا به سامان اقتصادی صورت می‌پذیرد و بیشتر اختلاس‌ها توسط اشخاص مورد قبول و دولتی و با برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق و از پیش طراحی شده صورت گرفته است.

جرم اختلاس را می‌توان گفت یک نوع از جرم خیانت در امانت می‌باشد و از دسته‌ی جرایم علیه اموال و مالکیت به حساب می‌آید. اختلاس جرمی غیرقابل گذشت می‌باشد. جرم اختلاس با جرایمی چون کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت در ارتباط می‌باشد.

ارتشا

رشوه دادن | رشوه گرفتن

رشوه دادن یا رشوه گرفتن زمانی رخ می‌دهد که کارمند دولت در مقابل عمل یا ترک اقدامی که می‌بایست طبق وظیفه کارمند در سازمان و ادارات دولتی انجام شود، انجام نمی‌شود. چه رشوه دهنده و چه رشوه گیرنده هر دو باعث فساد در ادارات دولتی می‌شوند. فسادی که باعث ضایع شدن حقوق مردم می‌شود و افرادی به ناحق نیز صاحب حق می‌شوند. رشوه خواری باعث می‌شود که کارمندان و حتی مسئولین دولتی وظایف خود را به خوبی انجام ندهند و همین امر موجب بی نظمی و هرج و مرج در ادارات و جامعه می‌شود.

رشوه دادن و رشوه گرفتن جرم و قابل مجازات است

البته قانون‌گذار شرایطی را برای معافیت از مجازات برای این جرم پیش بینی نموده است. از جمله اینکه اگر شخص مضطر باشد و یا اینکه برای حفظ حقوق حقه خویش ناچار به پرداخت رشوه شده باشد.

فرار مالیاتی

هرگونه اقدامی در جهت عدم پرداخت مالیات یا کسر نمودن غیرقانونی آن توسط شخص حقیقی یا حقوقی، جرم فرار مالیاتی محسوب می‌شود. اینگونه اقدامات می‌تواند شامل جعل اظهارنامه مالیاتی یا ثبت ننمودن کل درآمدها و یا گزارش مالی غیر واقع که به هر طریقی بتوان مالیات کمتری پرداخت نمود جزء فرار مالیاتی می‌باشد.

فرار مالیاتی به این علت جرم اقتصادی محسوب می‌شود که قاعده مساوی بودن شهروندان نقض شده است در این صورت زمانی که برخی طبق قانون عمل نموده و به قوانین پایبند هستند، برخی دیگر به مال اندوزی غیرقانونی مشغول هستند. این جرم باعث می‌گردد تا حقوق دیگران ضایع و اقتصاد کشور دچار مشکل شود.

بهترین وکیل قاچاق کالا | قاچاق ارز و کالا

طبق ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این نوع قاچاق عبارت است از:

هر نوع فعل یا ترک فعل که باعث نقض مقررات مربوط به واردات یا صادرات کالا و ارز شود. براساس قوانین با مجرمین برخورد می‌شود و برایشان مجازات نیز در نظر گرفته شده است.

وکیل متخصص قاچاق کالا و ارز

  • نکته: لازم به ذکر است که قاچاق کالای مجاز و غیرمجاز و یا مجاز مشروط و ارز و کالای یارانه‌ای همگی مشمول قاچاق کالا و ارز می‌شوند.

علت حساسیت جرایم اقتصادی چیست؟

موارد بسیاری باعث اهمیت و حساسیت جرایم اقتصادی گردیده است. شرایط رشد اقتصادی کشور، برنامه توسعه بخشی، حساسیت اذهان عمومی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر جرایم اقتصادی بر رقابت پذیری اقتصاد و همچنین مطالبات مقام معظم رهبری ملزومات سند چشم انداز و مقرارت برنامه‌ای. تمامی این موارد از جمله مواردی می‌باشند که اهمیت و حساسیت برخورد با جرایم اقتصادی را افزایش می‌دهد.

فساد اقتصادی علاوه بر ایجاد شکاف میان فقرا و ثروتمندان باعث متمرکز نمودن ثروت نیز می‌شود. برای افراد مرفه جامعه ابزاری نامشروع جهت حفاظت از موقعیت و منافعشان تامین و تهیه می‌نماید.

فساد اقتصادی باعث به وجود آمدن اوضاع و احوالی می‌شود که در کنار آن جرایم دیگر به راحتی صورت می‌پذیرد. بی شک ایجاد و حفظ نظم اقتصادی در گرو مبارزه با اخلال گران در نظم اقتصادی و مجرمین آن است. مبارزه با جرایم اقتصادی علاوه بر ایجاد نظم اقتصادی از آثار مخرب اخلال در اقتصاد کشور جلوگیری می‌کند.

از میان جرایم اقتصادی تعریف شده در قانون ،مهم ترین جرایم اقتصادی عبارتند از :

  • قاچاق کالا و ارز
  • پولشویی
  • جرایم گمرکی
  • فرار مالیاتی

احتکار | ربا و رباخواری | ارتشا و رشا | اخلال در نظم پولی و یا ارزی کشور | اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی | اخلال در نظام تولیدی کشور

میراث فرهنگی و ثروت ملی

تشکیل شرکت‌های مضاربه‌ای صوری | تشکیل شرکت‌های هرمی | جرایم مربوط به بورس

جرایم اقتصادی به صورت تخصصی رسیدگی می‌شود، در تهران دادسرای ناحیه ۳۲ صلاحیت رسیدگی به امور و جرایم اقتصادی را دارد.

باتوجه به این که جرایم اقتصادی یکی از جرایم مهم کیفری است. لذا در دفاع از متهم در پرونده‌های جرایم اقتصادی مثل پولشویی، قاچاق کالا و ارز، ارتشا، اختلاس در صادرات و واردات از مشاوره و تخصص وکیل متخصص جرایم اقتصادی بهره‌مند شوید.

وکیل جرایم اقتصادی می‌بایست تبحر و تخصص در کلیه قوانین متعدد و پیچیده امور پولی و بانکی کشور را داشته باشد. همچنین سوابق وکالت در محاکم جرایم اقتصادی و همچنین دریافت احکام پیروز مندانه به نفع موکل خود.

وکیل پایه یک دادگستری

باید ذکر کرد که یافتن وکیل مجرب و متخصص در جرایم اقتصادی که احساس مسئولیت نماید گاهی اوقات کاری بسیار دشوار است.

بهترین وکلا با ارایه خدمات وکالتی، با استفاده از وکیل با تجربه در امور مربوط به جرایم اقتصادی ازجمله وکیل با تجربه قاچاق کالا و ارز، وکیل متخصص پولشویی، وکیل گمرکی، وکیل شرکت، وکیل پایه یک دادگستری با تجربه و مهارت وکیل جهت دفاع از حقوق موکل خویش فعالیت می‌نماید.

جهت مشاوره با وکلای با تجربه، همین حالا می‌توانید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشورت نمایید.

ما را در بیلبورد دنبال کنید.

پیام بگذارید

فهرست مطالب